Däck - Mercedes-Benz Malmö

Väljer du bil efter däcken, eller tvärtom?

Vi har däck som är skapade för din Mercedes-Benz.

Med rätt däck får din bil de bästa förutsättningarna för att prestera. Det märks till exempel i bränsleeffektiviteten i din bil, vilket i sin tur påverkar både miljön och din ekonomi.

Att veta när man ska byta däck kan vara svårt att avgöra. Därför kollar vi alltid mönsterdjupet när du kommer in med din bil för service. Vi kontrollerar även att du har rätt däcktryck, en faktor som inte bara ökar säkerheten utan även höjer åkkomforten och bränsleeffektiviteten – och dessutom förlänger däckets livslängd.

Kom in till oss eller maila verkstad-malmo@mercedes-benz.com så får du hjälp att hitta rätt däck!

Glöm inte däcktrycket

För ökad säkerhet och förbättrad komfort, kontrollera regelbundet däcktrycket.

Ett för lågt eller för högt däcktryck

  • reducerar däckens livslängd
  • ger upphov till däckskador
  • försämrar köregenskaperna och därmed även körsäkerheten (t.ex. genom vattenplaning).

Mönsterdjup

För bästa beredskap och säkerhet, ha koll på däckens mönsterdjup. Ett felaktigt mönsterdjup försämrar däckens väggrepp, och ökar därmed risken för vattenplaning. vid vått väglag, särskilt vid för höga hastigheter.

Liten checklista för det här med däck.

  •  Tänk på att kontrollera så att den automatiska däcktrycksmätningen fungerar när du bytt däck eller hjul.
  •  Lagra alltid däck där det är svalt, inget solljus och där det inte finns risk att de kommer i kontakt med olja. Undvik pannrum, under plåttak eller utomhus.
  •  Däck som lagras rätt håller betydligt längre.
  •  Lagra däck utan fälg stående. Lagras de liggande bör traven vändas varje månad.
  •  Lagra däck på fälg stående, liggande eller hängande på väggen.
  •  Vinterdäck måste användas från den 1 december – 31 mars vid vinterväglag.
  •  Dubbdäck får användas 1 oktober till 15 april, övrig tid endast vid vinterväglag.
  •  Vinterväglag anses det vara när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen.
  •  Det är Polisen som avgör om det råder vinterväglag på varje plats.
  •  Tänk på att dubbdäck är förbjudet i Tyskland, Nederländerna, Polen och flera andra länder längre söderut.
  •  Du får, om det är säkert, köra kortaste vägen till/från besiktning utan vinterdäck även om det är krav på det. Samma sak vid bogsering eller provkörning i samband med reparation.
  •  Om du väljer dubbfria vinterdäck – tänk på att välja rätt typ för ditt vanligaste väglag: Däck för nordiska förhållanden eller mellaneuropeiska förhållanden. Räknar du med snö och is är däck för nordiska förhållanden att föredra. Bedömer du att du mest kommer att köra på barmark och våta vägbanor så kan däck för mellaneuropeiska förhållanden vara bäst.
  •  Lagen kräver bara 1,6 mm mönsterdjup för sommardäck och 3 mm för vinterdäck.  Men lägg gärna på några mm för din egen säkerhets skull. Och tänk på att ha marginal om du mäter i början av säsongen eftersom däcken ju ska slitas i flera månader.
  •  Tänk på detta om du kör med släp på vintern. Är det vinterväglag och bilen har dubbdäck så MÅSTE släpet också ha det. Är det inte vinterväglag så kan du fritt kombinera dubbat/odubbat/sommardäck.
  •  Använd riktiga Sommardäck på sommaren! Vinterdäck har en mjukare gummiblandning och på sommaren blir dessa däck mycket mjuka med sämre stabilitet och betydlig längre bromssträcka som följd.

Kontakt

Det är mycket att tänka på när det gäller däck. I synnerhet hos oss i Sverige där vi byter mellan sommar- och vinterdäck. Om du låter oss ta hand om dina däck så håller vi reda på det allra mesta åt dig.

Kontakta verkstad